sumatra-sulawesi - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Carla & Jo Ampts - WaarBenJij.nu sumatra-sulawesi - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Carla & Jo Ampts - WaarBenJij.nu

Door: carla en jo

Blijf op de hoogte en volg Carla & Jo

19 Oktober 2014 | Indonesië, Sulawesi Island

Zaterdag 18 okt

Gisteren laat in de middag aangekomen op Sulawesi, Makassar.We moesten eerst naar Jakarta vliegen en van daaruit verder.Hier is het weer 1 uur later dan op Sumatra.We werden naar een hotel gebracht aan zee, het complex bestaat uit houten huisjes op palen in het water met een veranda met zicht op zee.Volgende week vrijdag komen we hier weer voor onze laatste nacht in Indonesië.Hebben hier een gids Salim en een chauffeur Udin.In Makassar worden veel nieuwe huizen gebouwd, voor de welgestelden uiteraard,een klein huis kost daar gemiddeld 50.000 euro.Salim vertelde onderweg dat mensen hier grote bruiloften houden en dat de bruidegom en familie alles moet betalen inclusief de bruidsschat die wordt bepaald door de familie van de bruid.Veel delen van dit eiland zijn erg droog.Onderweg veel zoutwinnings velden gezien, jongens lopen te sjouwen met juk met volle emmers zout in de hete zon, niet gezond lijkt mij.
Mooie foto gemaakt van origineel buginees huis dat versierd werd voor een aanstaande bruiloft, deze huizen staan ook op palen, vroeger werd het dak van palmbladeren gemaakt maar tegenwoordig hebben ze een dak van metaal dat gaat veel langer mee.Nadeel is natuurlijk dat het veel warmer is in huis.Hier in het zuiden eet men bij elke gelegenheid paardevlees, kuda.
Bij een prachtige waterval op de foto gegaan met een heel oud manneke, had nog 2 tanden in de mond en beentjes zo din als bezemstelen.
Na een heerlijke lunch met vers gegrilde vis en jawel aspergesoep met kool en mais verder gereden naar Bira.Mooi uitzicht over de oceaan waar veel zeewier wordt gewonnen voor de export, oa voor cosmetica.
Hier is men ook bedreven in het maken van houten boten, hebben even staan kijken, krijgen zelfs opdrachten van buitenlandres.
Tegen 18.00 plaatselijke tijd waren bij Bara beach, weer een leuk houten hutje vlak aan zee, geweldig.Strandwandeling gemaakt, even geskyped met dochter en na een lekkere maaltijd gaan slapen.Hier blijven we lekker 2 na hten.